Через неможливість повноцінного функціонування навчальних закладів на території Донецької області, поточний навчальний рік у дистанційному форматі розпочали 254 школи та 142 дитсадка. Навчання в офлайн форматі організували цього року в обласному коледжі спортивного профілю ім. Сергія Бубки, який з Бахмута релокований до Полтави, та в санаторно-оздоровчому центрі соціальної реабілітації «Смарагдове місто», релокованому до Хмельниччини. За змішаною формою працюють шість закладів профтехосвіти області, які релоковані до Дніпропетровської, Кіровоградської, Рівненської та Тернопільської областей.
Про актуальні питання роботи системи освіти під час брифінгу розповідала Тетяна Сідашева, директор департаменту освіти і науки Донецької облдержадміністрації.
Загалом у 2024/25 навчальному році до роботи приступили 459 закладів освіти всіх рівнів, в яких навчаються майже 112 тисяч здобувачів освіти та працюють 12 тисяч педагогів та викладачів. Також освітній процес триває у 33 закладах позашкільної освіти, які відвідують понад 10 тисяч вихованців.
Через активні військові дії та безпекову ситуацію триває евакуація цивільного населення Донецької області до інших, більш безпечних регіонів. За даними системи освіти, на території Донеччини поки залишаються 22,6 тисяч учнів та вихованців дитсадків. Загалом понад 80% дітей дошкільного та шкільного віку виїхали за межі області.
Для забезпечення можливості проводити навчання в дистанційному форматі до початку навчального року всі шкільні вчителі були забезпечені ноутбуками. За час з початку повномасштабного вторгнення дітям видали понад 2 тисяч планшетів та понад 8 тисяч ноутбуків. Робота із забезпечення технікою триває й надалі. За програмою «Разом до успіху» з обласного бюджету передбачили понад 17,5 млн грн, з місцевих бюджетів громад – ще 5 млн грн, за ці гроші будуть закуплені ноутбуки для дітей пільгових категорій.
Для підтримки родин переселенців за місцями компактного проживання на базі гуманітарних штабів у різних регіонах 17 громад відкрили 51 освітню локацію, де діти можуть отримати консультації, психологічну підтримку або відвідати заходи, спрямовані на соціалізацію в нових умовах проживання. За час роботи освітніх локацій охопили 1300 дошкільнят та 7 тисяч школярів з Донеччини.
Через активні бойові дії, виїзд дітей та вчителів за межі області та за кордон та інші об’єктивні причини освітня мережа Донеччини поступово зменшується. На початок 2022 року працювали 491 школа, де навчались 168 тисяч учнів. На 1 вересня 2022 року відкрилось 293 школи, куди дистанційно пішли вчитись 105 тисяч учнів. Решта опинилась на тимчасово окупованій території. Станом на 1 вересня 2023 року було вже 93 тисячі школярів. Поточний учбовий рік розпочали 76,3 тисяч учнів.
Кількість вчителів теж поступово зменшується. На початок 2022 року було 14 тисяч вчителів, на сьогодні – 7 тисяч. Кадрове питання актуальне по всій країні, педагогів з Донеччини готові забирати в школи в інших регіонах. На 2024/25 навчальний рік довелось призупинити (не закрити!) діяльність 19 шкіл у 11 громадах. Через це майже 2 тисячі учнів перейшли до інших навчальних закладів. У цих школах працювали 266 вчителів, наразі на простої перебувають 232 з них.
Військові дії безпосередньо впливають на систему освіти. З початку повномасштабного вторгнення через обстріли на Донеччині загинули 33 цивільних працівника освіти, з них 16 педагогів. У лавах ЗСУ перебувають 123 учителя, 17 з них загинули. За два з половиною роки повномасштабної війни на території області був пошкоджений 871 заклад освіти різних рівнів. 195 закладів освіти зруйновані повністю, це дані без урахування окупованих Маріуполя та Волновахи.
Попри всі труднощі та складнощі, освітні заклади Донеччини розвиваються, учні разом з педагогами беруть участь у конкурсах, готуються та проводять олімпіади, обирають найкращих для фінального етапу конкурсу «Учитель року».
За даними обласного управління освіти, 27 тисяч дітей, які дистанційно навчаються в школах Донецької області, разом з батьками виїхали та проживають закордоном. За умовами тих країн, де перебувають біженці, діти зобов’язані ходити в місцеві школи та вивчати рідну мову країни знаходження. Для зменшення навантаження на таких учнів у Міносвіти розробили український компонент, за яким пропонується вивчати українську мову та літературу, історію тощо. Більшість дітей з Донеччини продовжили повноцінне навчання в рідних школах, поєднуючи з навчання у місцевих школах. Це дає надію, що родини планують повертатись додому та відбудовувати спільними зусиллями Україну, зазначила Тетяна Сідашева.