Перемовини з рф, ленд-ліз та Starlink - що “гуглили” українці протягом повномасштабної війни
Після 24 лютого 2022 року змінилося не тільки життя українців, а й те, який контент вони споживають, та що в інтернеті шукають. Сайт 6262 вирішив проаналізувати, які пошукові запити стали найбільш популярними в Google після повномасштабного вторгнення росії на територію України.
Після початку повномасштабної війни, яку розв’язала росія, для українців змінилося звичне поняття нормального життя. Разом із цим змінилися і пошукові запити в українському інтернеті.
Люди в Україні почали шукати інформацію про те, що покласти у тривожну валізу, куди краще евакуюватися, і як, чим найліпше дістатися до різних країн, що треба знати про евакуацію з немовлям, як евакуювати домашніх тварин, що робити при хімічній атаці та ще безліч іншої інформації, необхідної для виживання у війні.
Разом з тим змінився інформаційний простір інших країн, адже мало хто у світі залишився осторонь, коли росія вдерлася на територію України. Іноземці почали шукати більше інформації про Україну, про суть претензій росії, про українських культурних діячів, музикантів та спортсменів тощо.
То що ж гуглили в Україні та світі протягом широкомасштабної війни? Це ми вирішили проаналізувати за допомогою Google Trends.
Спочатку ми проаналізували пошукові запити загалом з 24 лютого по 4 липня 2022 року. Згідно з результатами, головна тема - тривога, а головний пошуковий запит - повітряна тривога. Вочевидь, йдеться про додатки, за допомогою яких можна слідкувати за оголошенням та відбоєм повітряної тривоги.
Інший пошуковий запит, який відображає нову реальність - мапа бойових дій на території України, комендантська година. Паралельно із цими запитами постійно фігурує попит на новини - це свідчить про те, що українці постійно перебували в інформаційному потоці, особливо в перші місяці війни.
У першу п’ятірку головних пошукових тем вписалося прізвище Арестовича. Це не дивно, враховуючи те, що для однієї частини суспільства він експерт, а для іншої - тригер.
Далі ми подивилися, як змінювалися пошукові запити по місяцях. Почнемо з періоду 24 лютого по 24 березня. У перший місяць повномасштабної війни топовою темою були перемовини України з росією. Результату вони не дали. Про їх перебіг можна почитати ось тут:
- Як пройшли перші переговори між Україною та РФ
- Кулеба розповів про результати зустрічі з Лавровим
- Нові гарантії безпеки та питання Криму - результати чергових переговорів між Україною та рф
- У Кремлі назвали умову, за якої може відбутися особиста зустріч Путіна та Зеленського
- Подоляк і Арахамія готові їхати у Маріуполь на переговори з росією
- Президент України Зеленський назвав умови, за яких готовий говорити з путіним
Другою по запитах після перемовин йде тема “Арестович”, якого у перший місяць сприймали як загальнонаціональне заспокійливе.
Тоді ж обговорювалася необхідність відключення росії від SWIFT. Хтось гуглив, що це таке, хтось - що це дасть у боротьбі проти агресора.
Нагадаємо, що SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications) - це міжнародна міжбанківська система передачі інформації та здійснення платежів. Система дозволяє фінансовим установам у всьому світі відправляти й отримувати інформацію про фінансові операції в безпечній, стандартизованій формі.
Також популярним був запит про острів Зміїний (саме там вперше руському кораблю вказали напрямок).
Шукали про станції супутникового інтернету Starlink. Про їх передачу домовився міністр цифрової трансформації Михайло Федоров з Елоном Маском у Twitter.
Ще один тренд початку війни - Привид Києва. Це напівлегендарний персонаж, збірний образ з українських пілотів-асів, які захищали небо над Київщиною.
У тренді також була тема “Гостомель” - це назва селища та аеродрому, де знаходиться знаменитий літак “Мрія”. Також з’явився запит про славнозвісну Чорнобаївку - свого часу це село на Херсонщині стало Бермудським трикутником для рашистів.
Далі переходимо до наступного періоду - з 24 березня по 24 квітня. На другий місяць, окрім теми війни, з’являється й дещо звичне - Великдень. Що б там не було, а традицій українці дотримуються попри будь-які обставини.
Резонансною новиною квітня стало те, що “Крейсер Москва совершил отрицательное всплытие”. Ще одним приводом для активного “гугління” стало затримання нардепа Віктора Медведчука.
Інший персонаж, якого тоді активно обговорювали - жириновський. Люди сперечалися, чи помер він все ж таки, чи ні.
А ще тоді активно шукали пісню “Червона калина”, яка стала гімном цієї війни. Справді, вона лунала всюди, всі її наспівували, навіть меми про неї з’являлися.
Наступний період огляду - з 24 квітня по 24 травня. Упродовж травня українці бурхливо обговорювали Євробачення: перемогу українського гурту Kalush Orchestra у 2022 році, продаж на аукціоні статуетки переможця та знаменитої рожевої панами, підготовка до наступного Євробачення та скасування проведення наступного конкурсу в Україні.
Інші новини, які привернули увагу української спільноти - смерть Леоніда Кравчука, першого президента України після розпаду СРСР, а також підписання президентом США Джо Байденом закону про ленд-ліз для України.
Не слід забувати про те, що постійно перебувала в інформаційному просторі тема заводу Азовсталь у Маріуполі, який став фортецею, символом незламності українців. До речі, частину оборонців Азовсталі у червні визволили з російського полону.
Перейдемо до періоду з 24 травня по 24 червня. Тут користувачі знову почали у пошуках відходити від теми війни, бо наближалося свято Трійця, наставало літо, квітнули троянди та стигла перша полуниця. А ще люди слідкували за футболом.
У червні український Google наповнився інформацією про Романа Ратушного. Це молодий активіст, який пішов боронити Україну та загинув під Ізюмом 9 червня. А 5 липня йому б виповнилося 25 років. Люди, які знали його особисто, багато ділилися про хлопця своїми спогадами. Ті, хто Романа не знав, відкривали його для себе вперше.
Також частину українців, судячи з результатів пошуку, засмутила смерть радянсько-російського співака Шатунова. Наші батьки його більше знали по гурту “Ласковый май”.
Останній, найкоротший період огляду - з 24 червня по 4 липня. Так, наприкінці червня Україну та світ сколихнула новина про обстріл ТЦ в Кременчуці. Внаслідок ракетного удару 19 людей загинули. 64 людей постраждали, з них 26 ушпиталили. Під час пошукових робіт на 90% площі зруйнованого ТРЦ виявили "29 фрагментів тіл". Загалом кількість загиблих та зниклих безвісти у ТЦ - 22 людини.
Окрім цього, аби переглянути динаміку пошукових запитів, ми обрали 10 ключових слів, пов’язаних з війною у 2022 році. Обирали найвідоміші слова. І подивилися, в яких регіонах найбільше запитів пов’язано з цими словами, в яких саме запитах зустрічалися ці слова, і скільки разів їх гуглили.
Ось які слова ми відібрали: війна, евакуація, окупація, Азовсталь, Маріуполь, Буча, Мрія, Сєвєродонецьк, обстріл, Роман Ратушний.
Результати виявилися такими:
А ось такими виявилися результати, коли ми ввели в Google Trends ті ж самі 10 слів, тільки російською мовою, тобто война, эвакуация, оккупация, Мариуполь, Буча, Мрия, Северодонецк, обстрел, Роман Ратушный.