Як Tik Tok став активною мережею розповсюдження фейків та маніпуляції
Останні роки соціальні мережі типу Instagram, Facebook та TikTok стали одним із найбільших майданчиків для поширення ворожого ІПСО чи фейків з маніпуляціями. Все це пов’язано із дозволеністю емоцій та свободи висловлювання для будь-кого.
Цього разу поговоримо про те, як для маніпуляції та обману використовують особливий тип відео в TikTok.
Якщо говорити про формат - це короткі ролики, на яких справжні кадри із українськими телеведучими і накладений голос, згенерований штучним інтелектом, або просто зроблений начиткою.
Акаунти тих, хто поширює ці відео, зазвичай або переповнені саме таким контентом, або підозріло пусті. Зазвичай це означає, що вони були створені саме для таких цілей - запустити дезінформацію в маси.
Ось один з недавніх прикладів: в Україні хочуть заборонити Тік Ток. Ви ніде не знайдете підтвердження цієї інформації, але відео зроблене так, наче цю тему обговорюють десь у студії з журналістами та фахівцями. Насправді ж, це відео створене штучним інтелектом. Або взагалі, просто поставлені кадри без звуку, а текст надиктовується, або пишеться свій.
Але найчастіше такі акаунти люблять маніпулювати темою війни та грошей.
Наведемо декілька прикладів того, про що найчастіше говорять у цих відео: «Уряд хоче погасити боргів українців на 500 тисяч гривень», «субсидія буде всім», «8000 грн єдиноразової допомоги дітям до 18 років», «матусі, які в декреті, отримають по … грн», «усі пенсіонери після 60 років отримають допомогу», «Акція від українських мобільних операторів: рік безкоштовного користування мобільним інтернетом та мобільним звʼязком», «Україна стане членом НАТО уже цього тижня», «Продаж землі онлайн за унікальною ціною» - продовжувати можна довго.
Зазвичай ті, хто створює таке відео, посилаються на Уряд, Верховну Раду, міжнародні організації, мобільних операторів, різноманітні фонди, але вся інформація не відповідає дійсності. Перевірити це доволі легко - почати гуглити і шукати по офіційним джерелам.
Особливості маніпуляцій, які закидають у Tik Tok, у тому, що їх авторів не притягують до відповідальності за це, адже сторінки, зазвичай, позиціонують себе не як ЗМІ, а як особисті сторінки. Окрім того, відео у цій соцмережі дуже легко залітають в рекомендації. Також фейки доповнюють емоційним описом, додають музику та візуалізацію, це теж притягує читачів та глядачів.
Це лише один тип відео, направлений на дезінформацію та відверті фейки, які несуть за собою емоційне обурення людей. Зазвичай такі відео набирають багато лайків та коментарів, саме це і просуває їх вверх.
Якщо ви бачите подібне відео, яке немає у собі жодного підтвердження, перевірте аккаунт, і, якщо він наповнений весь такими відео, надсилайте на нього скаргу.
Порада до всіх користувачів соцмереж - перевіряйте отриману інформацію, звертайтеся до першоджерел та не ведіться на емоційність поданої інформації.